Intervaller

Jag hade bestämt mig för att cykla intervaller idag, från början var planen att göra dem på trainern men så tittade solen fram och det känns som vår så jag ändrade mig och cyklade ute istället 😊 Så av med trainerdäcket och på med det riktiga däcket, det gick över förväntan, och sen på med kläderna och ut medan solen sken.

Jag cyklade bort mot Björksta i lugnt tempo och vinden i ryggen! Planen var att ta hjälp av backen för mina fem intervaller och det fick jag och av motvinden! Hjälp vad det blåste mot, något vidare tempo blev det väl inte, men tungt, den sista gick på ren vilja. När det kändes som tyngst tänkte jag ”det här gör dig starkare” och då var det inte så svårt att fortsätta. Efter den sista 2-minutaren så trampade jag lugnt och passade på att dricka, jösses vad torr i munnen jag var. Efter det så cyklade jag fem minuter med relativt hög puls och det gjorde jag två gånger med vila emellan, det kändes riktigt bra trots motvinden och jag tycker det är lättare än att cykla intervallerna, men nästa gång får det nog bli tio minuter istället för det kändes lite kort. Som avslutning var det låg puls hem som gällde, men det var ju inte så lätt när det blåste motvind och kant-mot hela vägen hem. Jag var glad att jag inte hade diskhjul för då hade jag nog hamnat ute på åkern och där passar det inte så bra med en racer 😉Men vinden är stark och den gör mig stark 😊.

Jag är nöjd med dagens träning och jag behöver verkligen mer intervall-träning. Men det jobbigaste med intervaller är det psykiska, då menar jag både tanken på att cykla intervaller och antalet intervaller. Sen är det ju det där med att våga ta i hårt men inte för hårt så att jag inte orkar med alla men heller inte för lite så att jag inte blir tillräckligt trött. Så nu funderar jag på om jag har tagit i tillräckligt eftersom jag inte är helt slut och det kändes så bra… Jag får väl prova igen nästa vecka och se om det känns annorlunda och om jag kommer upp högre i puls. Ibland känns det som att benen tar slut före hjärtat….

När jag kom hem möttes jag i dörren av Alva som undrade hur det hade gått och sedan åt vi lunch ihop. Det är de små sakerna i livet som förgyller det lite extra.

Här kommer länken till min träning;
2 minuters 06-03-2014 12:24.

Kommentera

