Snart dags för operation

Nu sitter jag här på en stol i en sal på Huddinge Universitetssjukhus och väntar på att det ska bli tillräckligt sent så jag kan duscha och sen lägga mig. Jag är väldigt nervös, mest märker jag det på min mage, den svider och gör ont. Det är många tankar som kommer och går, tänk om det går fel… Det känns ändå lite bättre nu när jag har fått lite information om operationen och hur länge jag blir kvar på sjukhuset. Men att inte ha kontroll är riktigt jobbigt! Jag brukar ju vara den som tar hand om och talar om vad som ska ske, men det är nog nyttigt det här också. Hoppas jag blir bra nu så jag kan börja leva igen…

I morgon kl 07:20 kommer jag köras ner på operation och läkaren kommer att skrapa bort mitt diskbråck och sen lägger han benbit (fråga ej hur för det vet jag inte, men jag tror dom tar en bit från höften) och lägger mellan kotorna istället för disken. Sen växer allt ihop och jag blir stel i mellan dom kotorna, inte för att jag kommer märka någon skillnad, jag har ju varit stel de senaste åren. Enligt sjuksköterskan tar operationen ca 5 timmar, men det beror ju på hur bökigt det är. Sen får jag vara kvar på uppvakningen i åtminstone 12 timmar eftersom dom har opererat i ett känsligt område.

Jag hade tänkt vila, äta och promenera ordentligt de sista veckorna innan operationen så att jag skulle vara i så bra form som möjligt för att underlätta rehabiliteringen. Men så blev det inte alls då min mormor blev sjuk och hamnade på lasarettet. Jag har suttit hos henne varje dag i 4-5 timmar då hon bara kände sig trygg när jag var där. Ett tag var hon riktigt dålig och jag oroade mig för om hon skulle överleva, hon som i våras födde upp en kull med schäfervalpar och går promenader på minst en mil om dagen, tänk vad fort det kan vända här i livet. Som tur är hon bättre nu och jag behöver inte oroa mig för henne i alla fall.

Nu har det blivit kväller och det är dags att göra kväller. God natt alla och när jag vaknar ska det ske som jag har väntat på i flera månader.

Kommentera

